Yoga

Yoga om in balans te komen

In deze tijd van transformatie waarin zoveel mensen verandering doormaken en progressie zien in hun eigen leven is het belangrijk ook voldoende aandacht voor je zelf te hebben. Maar al te vaak zien we dat mensen om ons heen zichzelf bijna verliezen door dienstbaar te willen zijn aan hun medemens. Op zich is daar niks mis mee, het is juist goed om de ander te laten zien dat liefde universeel is en dat delen heel positief is. Maar het is wel zaak om ook je eigen balans in de gaten te houden. Rust nemen werkt helend, zeker op spiritueel gebied, je kan immers niet blijven geven.

Yoga is daarom een heel subtiele en doeltreffende manier om met jezelf bewust bezig te zijn. Om jezelf te laten ervaren hoe je energetisch in elkaar zit en te ontdekken op welke vlakken je wat versterking kan gebruiken.

Yoga leert ons om lichaam en geest, en om geest en bewustzijn met elkaar in balans te brengen. De oefeningen oftewel de Asana's genaamd geven je kracht en energie en zorgen voor een nieuw en prettig gevoel van ontspanning. Juist in onze jachtige 21e eeuw is yoga een goede manier om rust en ontspanning toe te laten en jezelf te voorzien van nieuwe energie.

De betekenis en het doel van Yoga

Het woord yoga komt oorspronkelijk uit het Sanskriet en betekent 'eenheid' of 'samenbrengen'. Ruim 4.000 jaar geleden ontstond Yoga in India. Het was een manier om tot een diepere staat van meditatie te komen om uiteindelijk de staat van ´verlichting´te bereiken. In feite is er in een tijdsbestek van ruim 4.000 jaar tijd niet veel veranderd, want ook nu nog is dat de kern van yoga.

Veranderingen ten opzichte van vroeger zijn er zeker ook. Anders dan vroeger wordt de eenheid van lichaam en geest nu vooral gezocht (en gevonden) in een combinatie van ademhaling, lichamelijke oefening en concentratie.

Yoga en je eigen Spirituele ontwikkeling

Yoga en Spirituele Ontwikkeling gaan hand in hand. Door het beoefenen van yoga word je bewuster van je spirituele ´ík´. Je begeeft je veel bewuster op je eigen spirituele pad van zelfontwikkeling. Spirituele groei is een proces van innerlijk ontwaken en je bewust worden van je innerlijk wezen. Van wie je werkelijk bent, los van je ego of van je persoonlijkheid, je karakter.

Ontdekken wie je werkelijk bent betekent dan ook dat je afstand doet van je gedachten, meningen, opvattingen, overtuigingen en ideeën. Deze zijn namelijk (in de meeste gevallen) een resultaat van de invloed van anderen. Bij yoga gaat het om het ontdekken van wie jij bent. Als je los komt van die externe invloeden, kun je helder gaan zien, zoals je werkelijk bent.

Als je jezelf kunt zuiveren in je gedachten, woorden en daden, komt er ruimte. Je zit niet meer vast in je eigen overtuigingen en vanuit deze ruimte kun je groeien. Hiermee leg je de basis voor een beter en harmonieuzer leven, een leven zonder spanning, angst en zorgen.

Deze angsten en zorgen creër je namelijk zelf in je gedachten. Als je deze gedachten kunt loslaten ben je vrij van je angsten en zorgen. Dan ben je gelukkig!

Met yoga oefeningen blokkades opheffen

Het uiteindelijk doel van yoga is namelijk om één te kunnen zijn met jezelf door blokkades op te ruimen. Dat vergt ook een gezonde dosis lef en doorzettingsvermogen. Yoga is namelijk een eenvoudige manier om ook op spiritueel niveau de confrontatie met je eigen ik aan te gaan. Zelfreflectie op een ontspannende manier dus.

Het aannemen van een bepaalde lichaamshouding, het volgen van de adem, ervoor zorgen dat je bewust in contact staat met je lichaam, je geest, met jezelf dus. Een gezonde geest huist immers in een gezond lichaam. Dat geldt dus ook voor je fysieke wezen.

Zodra je een Asana (yogahouding) aanneemt ben je diep geconcentreerd op je eigen ik, je voelt je lichaam, de spanning in het lichaam, en door de aandacht vast te houden op je adem en ademhaling ben je in staat om deze spanning uit het lichaam te laten vloeien.

Dat maakt niet alleen ruimte in je lichaam, maar ook in je geest!

Meditatie

Door aansluitend te kiezen voor een meditatieoefening maak je volop gebruik van de ruimte in je hoofd. Een goede oefening hiervoor is bijvoorbeeld de Vipassana Meditatie, dat is het volgen van je adem. Hierdoor schuif je als het ware je gedachten en emoties van dat moment opzij.