Meditatie

Aan jezelf werken door meditatie

Even alles om je heen vergeten, je zorgen, je stress, je beslommeringen. Even jezelf zijn en toch aan jezelf werken. De beste manier om dat te bereiken is via meditatie. De essentie van meditatie is de ervaring van het leven in het nu. Gelukservaringen worden realistischer beleefd en diepe ontspanning wordt ervaren als je in staat bent om de aandacht te richten op het heden.

Meditatie leert je juist om niet af te dwalen naar hetgeen er ooit was maar je bewust te worden van jezelf zoals je nu bent. Een goede meditatie geeft juist verlichting omdat je bewust bezig bent om spanningen in feite los te laten. Om jezelf dus als het ware spiritueel beter te laten aarden. Mediteren is dus heel persoonlijk. Daarom zijn er ook verschillende meditatietechnieken zoals bijvoorbeeld de Oosterse meditatietechnieken, waaronder visualisatie- en zen-meditatie. De moderne technieken die we hier in het westen meestal gebruiken omvatten onder andere lach- en mindfulness-meditatie.

Visualisatie meditatie

Alles is energie, kijk maar om je heen. Je zult zelf ook al eens hebben ervaren dat je gedachte een hele krachtige energiebron kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan het visualiseren als je zelf iets graag wilt bereiken.

Zo werkt het ook met visualisatie meditatie. Zo kun je ideeën te versterken, zodat ze zich kunnen manifesteren en je daardoor meer inspiratie krijgt om sterker in het heden te staan. Uiteindelijk is dat het doel van deze meditatietechniek. Tijdens de visuele meditatie kan je goed gebruik maken van je eigen innerlijke stem. Hierdoor is het eenvoudiger om je daardoor te laten leiden en juist mooie positieve gedachtes om te zetten in persoonlijke manifestaties in je leven.

Zen meditatie

Als er een bepaalde meditatietechniek moeilijk te omschrijven is, is het Zen meditatie. Deze meditatievorm kun je eigenlijk alleen maar ervaren. Juist omdat zen meditatie is gericht op het bereik van verlichting zou het geven van een correcte omschrijving eigenlijk inhouden dat je er beperkingen op gaat plakken, en dat zou wel het laatste zijn wat we willen.

Zen, of zoals men het ook wel noemt 'Zazen' is afgeleid van het woord 'Dhyana', en dat woord kennen we wellicht nog wel als een van de elementen van het achtvoudige pad van Yoga. Vaak hebben we de neiging om alles in hokjes te stoppen om het begrijpelijk te maken, maar de bedoeling van Zen is juist om eenheid in de verschillen te zien. Alles hoort bij elkaar en is verbonden met elkaar.

Lichaamshouding, ademhaling en je geest zijn één bij Zen meditatie. Je lichaamshouding en de ademhaling zijn daarbij vooral ondersteunend aan de geest, om op deze manier je gedachtenstroom te kalmeren. Juist omdat de Zen meditatie veelal zittend wordt beoefend is het wellicht zinvol om eens te kijken naar een goed zitkussen. Mediteren moet namelijk wel ontspannend werken.

Mindfulness meditatie

Evenwicht aanbrengen in je leven, in feite is dat het doel van mindfulness meditatie. Met jezelf bezig zijn op een positieve doelgerichte manier zonder de realiteit uit het oog te verliezen. Mindfulness helpt om op een positieve manier jezelf te aarden zodat je bewust wordt van je eigen, nog niet ondekte mogelijkheden.

Mindfulness is simpel omschreven aandachtstraining. Het leert je om jezelf bewust te worden van je eigen ik en brengt je dus in feite terug tot de basis van je eigen leven. Je richt je dus voornamelijk op wat zich in jezelf afspeelt: je gedachten, je gevoelens, emoties en lichamelijke sensaties. Je oefent met aandacht waar te nemen wat er is, hier en nu, zonder daarover te oordelen. 

Even opladen

Door het juist beoefenen van deze meditatievormen merk je dat je zelf bewuster in het leven gaat staan. Het is dus een eenvoudige manier om niet alleen aan jezelf te werken maar ook om je innerlijke batterij weer even helemaal op te laden.

Wanneer je graag eens in contact zou willen komen met spirituele mensen die zeer ervaren zijn op het gebied van meditatie dan kun je hier gratis chatten met verschillende spirituele adviseurs.